Animació Sociocultural en la Infancia

L’animació en els xiquets i xiquetes esta orientada al temps lliure perquè la majoria del temps estan ocupats i ocupades per l’educació formalPer tant l’animació sociocultural estaria orientada dins de l’educació no formal i serien bàsicament activitats d’oci i temps lliure.

Resultado de imagen de ludotequesHi ha poca oferta d’oci i temps lliure públic, l’únic que hi ha són les ludoteques així que l’animació sociocultural estaria governada per associacions privades (scouts, esplais, etc.)

El fet de que siga públic vol dir que el finançament serà de l’Estat però a més serà universal i respondrà a necessitats. En canvi, com normalment són privats, naix des d’una iniciativa privada o interès d’un grup determinat amb un motiu determinat però sense respondre necessitats. Per tant és important un finançament públic ja que aquest no tenen cap ideologia preestablerta i dedicarien una animació lliure sense cap tipus de restriccions.

Podem definir l'oci com l’actitud per afrontar el temps lliure d’una manera autònoma i satisfactòria. Això implica la capacitat de triar lliurement les activitats a realitzar, a fi de gaudir i satisfer les necessitats personals que decidim, independentment que aquesta activitat produisca cap benefici o sigui útil.

El que estem dient és aprendre a gaudir del temps oci i lliure d’una manera divertida i enriquidora per a la persona. Pel fet de fer prevenció és útil començar a la infància per anar enriquint des de menuts. Sempre es pren com a referencia l’escola. Com a particularitats del temps lliure podrem dir que a vegades tractem de pal·liar una necessitat de protecció i salvaguarda de la seua autonomia sense oblidar que el món del joc és un dels contextos fonamentals de la infància.

Hi hauria dos plantejaments: l’animació sociocultural front a la industria de l’oci infantil. Aquesta última dona activitats per a que els xiquets consumeixen mentre que l’animació socicultural pretén educar en el temps lliure i d’oci. La finalitat en totes les entitats d’animació és donar prioritats a objectius educatius mentre que l’industria esta orientada al consum i quant més millor.

Animació a la infància

Partiríem del principi d’activitat (joc), és una de les ferramentes principals i més importants. Esperem que els xiquets duguen a la pràctica determinats valors positius per formar-se com a persones.

Objectius

  •  Facilitar espais i equipaments lúdics no consumistes per al oci infantil.
  •  Promoure l’aventura de les excursions a l’aire lliure, els campaments d’estiu i altres activitats diferents de les quotidianes.
  • Gaudir d’activitats culturals actives i participatives, no només de consum.
  • Educar per a un ús adequat i positiu del temps lliure, prevenint possibles situacions de risc social.
Resultado de imagen de jocsRecursos

Lo important es construir comunitat per això no es convenient limitar col·lectius sinó dirigir-se a la població en conjunt

Per açò es important la construcció de ludoteques d’inversió pública per fer que tota la gent s’integre, les ludoteques tenen:
  •   Espai per a fer deure.
  •  Espai de joc lliure
  • Espai de jocs o tallers en grup
Per concloure, el joc seria l’eix de moltes activitats. Jugar és una finalitat en si mateixa, es juga per plaer de jugar i a banda ens pot donar ensenyaments. A través del joc desenvolupem moltes habilitats. Ens relacionem amb els demés i podem enfortir les nostres debilitats i potenciar les nostres aptituds més característiques.


                                                                                                                        Héctor, Laura i Miriam.

Comentarios