"Pedagogia del Oprimido"


Resultado de imagen de libertad de pensamiento    Al llibre "Pedagogia del Oprimido" Paulo Freire ens parla de la importància de l'educació i la manera de desenvolupar-la. És per això que ens exposa dos conceptes en contraposició, per una banda l'educació bancaria i per l'altra l'educació problematitzadora

   Pel que fa a l'educació bancaria és una concepció de l'educació en la qual el subjecte és el educador i la seua funció és transmetre a l'educand la memorització mecànica dels continguts, convertint així als educants en emmagatzemadors de saber. L'actuació dels quals es limita a arxivar els coneixements, memoritzar-los i assimilar-los.

D'aquesta manera els educadors aconsegueixen generar passivitat en els educands davant la seua acció, així els oprimits s'adapten en major facilitat al món i no pretenen transformar la realitat. és a dir, no s'oposen a ells. Però, Freire aposta en què aquest tipus d'educació arribe a despertar en els educands una reacció que pose en evidència les contradiccions i els permeta revelar-se contra la seua domesticació, iniciant així el seu compromís cap a l'alliberament.

Pel contrari, a l'educació problematitzadora Freire dona lloc a la comprensió i l'alliberament donant pas a la reflexió. Així l'educador esta trencant en la passivitat de l'educand i animant-lo a transformar la realitat, en la qual, ambdós, opresor i oprimit o educador i educand assoliran la lliberació humanitzant-se, aconseguint a més que l'oprimit deixe d'estar aillat del món i s'integre en el món.

    Per a entendre les dues concepcions que Paulo Freire planteja sobre l'educació es pot concloure dient que la “bancària” serveix a la dominació i la “problematizadora” a l'alliberament i la contradicció no es limita ací sinó que, a més, la “bancària” manté la contradicció educador-educant mentre que la “problematizadora” realitza la superació.


Resultado de imagen de frases de Paulo Freire


Laura, Miriam i Hector. 

Comentarios